АКАФИСТ ПРЕПОДОБНОМУ И БОГОНОСНОМУ ОТЦУ НАШЕМУ СЕРАФИМУ, САРОВСКОМУ ЧУДОТВОРЦУКондак 1Избранный чудотворче и предивный угодниче Христов: cкорый помощниче и молитвенниче наш, преподобне отче Серафиме! Величающе прославльшаго тя Господа, воспеваем ти похвальна. Ты же, имеяй велие дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, зовущих: Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Икос 1Ангелов Творец избра тя изначала, да прославиши житием твоим пречудное Имя Святыя Троицы: явился бо еси воистинну ангел на земли и во плоти серафим, яко луч пресветлый вечнаго Солнца Правды, просветися житие твое. Мы же, зряще прехвальныя труды твоя, с благоговением и радостию глаголем ти сицевая: Радуйся, правило веры и благочестия: Радуйся, образе кротости и смирения. Радуйся, преславное верных величание: Радуйся, претихое скорбным утешение. Радуйся, прелюбимое иноков похваление: Радуйся, живущим в мире предивное поможение. Радуйся, Российския державы славо и ограждение: Радуйся, Тамбовския страны священное украшение. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 2Видящи мати твоя, преподобне отче Серафиме, теплую любовь твою ко иноческому житию, позна святую волю Господню о тебе, и Богу яко дар совершен приносящи, благослови тя на тесный путь иноческий святым крестом своим, егоже до конца жития твоего на персех носил еси, знаменуя велию любовь твою к распеншемуся за ны Христу Богу нашему, Емуже вси со умилением зовем: Аллилуиа.
Икос 2Разум небесный тебе даровася, святче Божий: от юности твоея не простая помышляти о Небеснем, оставил еси дом отчий, Царствия Божия ради и правды Его. Сего ради приими от нас похвалы сия: Радуйся, града Курска чадо богоизбранное: Радуйся, родителей благочестивых отрасль пречестная. Радуйся, добродетели матере своея унаследивый: Радуйся, благочестию и молитве ею наученный. Радуйся, на подвиги от матере крестом благословленный: Радуйся, благословение сие яко святыню до смерти соблюдый. Радуйся, любве ради Господа дом отеческий оставивый. Радуйся, вся красная мира сего ни во чтоже вменивый. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 3Сила Вышняго от юности твоея воистинну храняше тя, преподобне: с высоты бо храма спадша сохрани тя Господь неврежденна, и страждущу ти люте сама Владычица мира явися, с небес исцеление принесши, зане измлада верно служил еси Богу, выну взывая Ему: Аллилуиа.
Икос 3Имея тщание о подвизе иноческаго равноангельнаго жития, во град святый Киев поклонения ради преподобным печерским притекл еси, и от уст преподобнаго Досифеа повеление приим в пустыню Саровскую путь свой управити, верою издалеча облобызал еси место святое сие, и, тамо вселився, житие твое богоугодное скончал еси. Мы же, дивящеся таковому о тебе Божию промышлению, со умилением вопием ти: Радуйся, мирския суеты отрешивыйся: Радуйся, Небеснаго Отечества пламенне Возжелевый. Радуйся, Христа всем сердцем возлюбивый: Радуйся, благое иго Христово на себе восприемый. Радуйся, совершеннаго послушания исполненный: Радуйся, святых заповедей Господних блюстителю верный. Радуйся, ум твой и сердце в Бозе молитвенно утвердивый: Радуйся, столпе благочестия непоколебимый. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 4Бурю злых напастей утишая, прошел еси весь путь тесный и скорбный подвига иноческаго, несый ярем пустыннаго жития, затвора и молчания, многонощнаго бдения, и тако благодатию Божиею восходя от силы в силу, от деяния к боговидению, преселился еси во обители горния, идеже со Ангелы поеши Богу: Аллилуиа.
Икос 4Слышаще и видяще святое житие твое, преподобне отче Серафиме, вся братия твоя удивляхуся тебе и, приходяще к тебе, поучахуся о словесех твоих и подвизех, славяще Господа, дивнаго во святых Своих. И мы вси с верою и любовию восхваляем тя, преподобне отче, и вопием ти сице: Радуйся, всего себе в жертву Господеви принесый: Радуйся, на высоту безстрастия возшедый. Радуйся, воине Христов добропобедный: Радуйся, Небеснаго Домовладыки рабе благий и верный. Радуйся, предстателю о нас пред Господом непостыдный: Радуйся, к Богородице молитвенниче наш неусыпный. Радуйся, пречуднаго благоухания крине пустынный: Радуйся, благодати Божия сосуде непорочный. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 5Божественный свет осия жилище твое, преподобне, егда болящу ти и на одре смертнем лежащу, сама Пречистая Дева, пришедши к тебе со святыми Апостолы Петром и Иоанном, рече: сей есть от рода нашего,- и главе твоей коснуся. Абие же исцелев, воспел еси благодарне Господеви: Аллилуиа.
Икос 5Видя враг рода человеча чистое и святое житие твое, преподобне Серафиме, восхоте погубити тя: наведе бо на тя люди злы, иже беззаконно истязаху тя и еле жива суща оставиша: ты же, отче святый, яко агнец кроток, вся претерпел еси, за обидящих тя Господеви моляся. Темже мы вси, таковому твоему незлобию дивящеся, вопием ти: Радуйся, в кротости и смирении твоем Христу Богу подражавый: Радуйся, незлобием твоим духа злобы победивый. Радуйся, чистоты душевныя и телесныя хранителю усердный: Радуйся, пустынниче, дарами благодатными преисполненный. Радуйся, подвижниче богопрославленный и прозорливый: Радуйся, наставниче монахов предивный и богомудрый. Радуйся, святыя Церкве похвало и радование: Радуйся, обители Саровския славо и удобрение. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 6Проповедует пустыня Саровская подвиги и труды твоя, богоносне угодниче Христов: дебри бо и леса ея молитвою облагоухал еси, пророку Божию Илии и Крестителю Господню Иоанну подражая, и явился еси пустыни прозябение многоплодное дарами Духа Святаго. Егоже действием многая и преславная совершил еси, подвизая верных воспевати благих подателю Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия в тебе новый боговидец, Моисею подобный, Серафиме блаженне: непорочно бо служение олтарю Господню совершая, сподобился еси зрети Христа, во храме со Безплотными Силами грядуща. Сему Божию о тебе благоволению дивящеся, воспеваем ти сице: Радуйся, боговидче преславный: Радуйся, светом трисиянным озаренный. Радуйся, Пресвятыя Троицы служителю верный: Радуйся, Духа Святаго жилище украшенное. Радуйся, Христа со Ангелы телесныма очима лицезревый: Радуйся, в бреннем телеси райскую сладость предвкусивый. Радуйся, хлебом жизни насыщенный: Радуйся, питием безсмертия напоенный. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 7Хотя Человеколюбец Господь явити в тебе, преподобне, Свое неизреченное к людем милосердие, показа тя яко воистинну светило богосветлое: делы бо и словесы твоими всех приводил еси ко благочестию и любви Божией. Темже сиянием подвигов твоих просвещени и хлебом учения твоего насыщени, тебе усердно величаем и прославльшему тя Христу вопием: Аллилуиа.
Икос 7Новаго видяще тя избранника Божия, издалеча притекаху к тебе вернии в скорбех и болезнех: и сих, бедами отягченных, не отринул еси, источая целения, даруя утешение, предстательствуя в молитвах. Темже исхождаше во всю землю Российскую вещание чудес твоих, и сице тя славляху духовная чада твоя: Радуйся, пастырю наш добрый: Радуйся, отче милостивый и кроткий. Радуйся, врачу наш скорый и благодатный: Радуйся, немощей наших целителю милосердый. Радуйся, в бедах и обстояниих помощниче скорый: Радуйся, душ смятенных умирителю пресладостный. Радуйся, грядущая яко настоящая провидевый: Радуйся, прегрешений сокровенных обличителю прозорливый. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 8Странное чудо видим на тебе, преподобне: яко старец сый немощный и притрудный, тысящу дний и тысящу нощий на камени в молитве пребывал еси. Кто доволен изрещи болезни и борения твоя, блаженне отче, яже претерпел еси, воздея преподобнеи руце твои к Богу, Амалика мысленнаго побеждая и Господеви поя: Аллилуиа.
Икос 8
Весь еси желание, весь сладость, Сладчайший Иисусе! тако в молитвах взывал еси, отче, в пустыннем безмолвии твоем. Мы же, суетою помраченнии и во гресех все житие иждившии, восхваляюще любовь твою ко Господу, сице вопием ти: Радуйся, любящим и чтущим тя ходатаю спасения: Радуйся, приводяй грешников ко исправлению. Радуйся, молчальниче и затворниче предивный: Радуйся, молитвенниче о нас усердный. Радуйся, пламенную любовь ко Господу показавый: Радуйся, огнем молитвы стрелы вражия попаливый. Радуйся, свеще неугасимая, молитвою в пустыни пламенеющая: Радуйся, светильниче, горяй и светяй даровании духовными. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 9Все естество ангельское удивися странному зрению: старцу бо сущу в затворе Небесе и земли Царица явися, повелевающи, да открыет затвор свой и да не возбранит людем православным внити к себе, но да всех пети научит Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 9Ветии многовещаннии не возмогут изрещи крепость любве твоея, блаженне: предал бо еси себе на служение всем приходящим к тебе, повеление Богоматере исполняя, и был еси недоумевающим советник благий, унывающим утешитель, заблуждающихся кроткое вразумление, болящих врач и целитель. Сего ради вопием ти: Радуйся, от мира в пустыню вселивыйся, да добродетели приобрящеши: Радуйся, из пустыни в обитель возвративыйся, во еже добродетели семена сеяти. Радуйся, Духа Святаго благодатию осиянный: Радуйся, кротости и смирения исполненный. Радуйся, притекавшим к тебе отец чадолюбивый: Радуйся, в словесех любве ободрение и утешение им подававый. Радуйся, приходящия к тебе радостию и сокровищем именовавый: Радуйся, за любовь твою святую радостей Небеснаго Царствия сподобивыйся. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 10Спасительнаго твоего подвига, преподобне, достиг скончания, на молитве коленопреклоненно, святую душу твою в руце Божии предал еси, юже Ангели святии вознесоша горе ко престолу Вседержителя, да со всеми святыми предстоиши во славе невечерней, воспевая песнь хвалебную святых святейшему Слову: Аллилуиа.
Икос 10Стена всем святым и иноком отрада, Пресвятая Дева пред кончиною твоею явися ти, провозвестивши близкое твое к Богу отшествие. Мы же, дивящеся таковому посещению Богоматере, вопием ти: Радуйся, небесе и земли царицу лицезревый: Радуйся, явлением Божия Матере обрадованный. Радуйся, весть от нея ко преселению небесному приемый: Радуйся, праведною кончиною святость жития твоего показавый: Радуйся, в молитве пред иконою Богоматере умиленный дух твой Богу предавый: Радуйся, неболезненным исходом проречения твоя исполнивый. Радуйся, венцем безсмертия от руки Вседержителя увенчанный: Радуйся, блаженство райское со всеми святыми унаследовавый. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 11Пение непрестанное Пресвятей Троице вознося, преподобне, всем житием твоим подвижник великий благочестия явился еси, заблудшим на вразумление, болящим душею и телом на исцеление. Мы же, благодарни суще Господеви за таковую милость Его к нам, выну зовем Ему: Аллилуиа.
Икос 11Светоподательный светильник быв в житии, богоблаженне отче, и по смерти твоей возсиял еси яко светозарное светило Российския земли: источаеши бо от честных мощей твоих токи чудес всем с верою и любовию к тебе притекающим. Темже мы, яко молитвеннику о нас теплому и чудотворцу вопием ти: Радуйся, множеством чудес от Господа прославленный: Радуйся, любовию твоею всему миру возсиявый. Радуйся, любве Христовы верный последователю: Радуйся, утешение всем требующим твоея помощи. Радуйся, источниче чудес неоскудеваемый: Радуйся, болящих и недужных исцелителю. Радуйся, воды многоцелебныя кладязю неисчерпаемый: Радуйся, яко вся концы земли нашея любовию твоею объял еси. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 12Благодать и велие твое дерзновение пред Богом ведуще, тебе, преподобне отче, молимся: молися тепле ко Господу, да хранит Церковь Свою святую от неверия и раскола, от бед и напастей, да поем тобою благодеющему нам Богу: Аллилуиа.
Икос 12Поюще твое прославление, ублажаем тя, преподобне, яко многомощна молитвенника о нас пред Господем, утешителя и заступника, и с любовию возглашаем ти сице: Радуйся, Церкве православныя похвало: Радуйся, отечеству нашему щит и ограждение. Радуйся, путеводителю, всех к небеси направляяй: Радуйся, защитниче наш и покровителю. Радуйся, силою Божиею многия чудеса содеявый: Радуйся, ризою твоею многия недужныя исцеливый. Радуйся, вся козни диавольския победивый: Радуйся, звери дивия кротостию твоею покоривый. Радуйся, преподобне Серафиме, Саровский чудотворче.
Кондак 13О предивный угодниче и великий чудотворче, преподобне отче Серафиме, приими малое сие моление наше, в похвалу тебе возносимое, и предстоя ныне престолу Царя царствующих, Господа нашего Иисуса Христа, молися о всех нас, да обрящем милосердие Его в день судный, в радости поюще Ему: Аллилуиа. (Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос "Ангелов Творец избра тя изначала…" и 1-й кондак "Избранный чудотворче…").
Молитвы преподобному СерафимуМолитва первая:О, пречудный отче Серафиме, великий Саровский чудотворче, всем прибегающим к тебе скоропослушный помощниче! Во дни земнаго жития твоего никтоже от тебе тощь и не утешен отъиде, но всем в сладость бысть видение лика твоего и благоуветливый глас словес твоих. К сим же и дар исцелений, дар прозрения, дар немощных душ врачевания, обилен в тебе явися. Егда же призва тя Бог от земных трудов к небесному упокоению, николиже любовь твоя преста от нас, и невозможно есть исчислити чудеса твоя, умножившаяся, яко звезды небесныя: се бо по вссем концем земли нашея людем Божиим являешися и даруеши им исцеления. Темже и мы вопием ти: о претихий и кроткий угодниче Божий, дерзновенный к нему молитвенниче, николиже призывающия Тя отреваяй, вознеси о нас благомощную твою молитву ко Господу сил, да укрепит отечество наше, да дарует нам вся благопотребная в жизни сей и вся к душевному спасению полезная, да оградит нас от падений греховных и истинному покаянию научит нас, во еже безпреткновенно внити нам в вечное небесное Царство, идеже ты ныне в незаходимей сияеши славе, и тамо воспевати со всеми святыми Живоначальную Троицу до скончания века. Аминь.
Молитва вторая:О, великий угодниче Божий, преподобне и богоносне отче наш Серафиме! Призри от горния славы на нас, смиренных и немощных, обремененных грехи многими, твоея помощи и утешения просящих. Приникни к нам благосердием твоим и помози нам заповеди Господни непорочно сохраняти, веру Православную крепко содержати, покаяние во гресех наших усердно Богу приносити, во благочестии христианстем благодатно преуспевати и достойны быти твоего о нас молитвеннаго к Богу предстательства. Ей, святче Божий, услыши нас, молящихся тебе с верою и любовию, и не презри нас, требующих твоего заступления: ныне и в час кончины нашея помози нам и заступи нас молитвами твоими от злобных наветов диавольских, да не обладает нами тех сила, но да сподобимся помощию твоею наследовати блаженство обители райския. На тя бо упование наше ныне возлагаем, отче благосердый: буди нам воистинну ко спасению путевождь и приведи нас к невечернему свету жизни вечныя Богоприятным предстательством твоим у престола Пресвятыя Троицы, да славим и поем со всеми святыми достопокланяемое имя Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Величание:Ублажаем тя, преподобне отче Серафиме, и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче Ангелов.
Тропарь, глас 4:От юности Христа возлюбил еси, блаженне, // и Тому Единому работати пламенне вожделев, // непрестанною молитвою и тудом в пустыни подвизался еси, // умиленным же сердцем любовь Христову стяжав, // избранник возлюблен Божия Матери явился еси. // Сего ради вопием ти: // спасай нас молитвами твоими Серафиме, преподобне отче наш.
Кондак, глас 2:Мира красоту и яже в нем тленная оставив, преподобне, в Саровскую обитель вселился еси: и тамо ангельски пожив, многим путь был еси ко спасению: сего ради и Христос тебе, отче Серафиме, прослави, и даром исцелений и чудес обогати. Тем же вопием ти: радуйся, Серафиме, преподобне отче наш.
ЖИТИЕИмя преподобного отца Серафима Саровского широко славится по всей Руси. Он родился 19-го июля 1759 года в Курске от благочестивых и состоятельных родителей - купца Исидора Мошнина и жены его Агафии; во святом крещении наречен был Прохором.
Через три года отрок Прохор лишился своего отца, который незадолго до смерти взялся строить новый храм во имя преподобного Сергия, и труды его по храмостроительству продолжила Агафия. Однажды семилетний Прохор, осматривая с матерью постройку храма, оступился и упал с самого верха колокольни; к величайшей радости матери остался целым и невредимым, в чем она не могла не видеть особого попечения Божия об ее сыне.
Будучи 10 лет, Прохор сильно заболел и был при смерти. В сонном видении явилась ему Царица Небесная и обещала посетить и даровать исцеление. В ту пору несли крестным ходом по Курску чудотворную икону Знамения Божией Матери. Когда проносили ее по улице, где стоял дом Мошниных, пошел дождь, и пришлось проносить икону через Агафьин двор. Вынесла тогда она своего больного сына, и приложился он к иконе, и икону над ним пронесли. С этого дня он стал быстро поправляться.
С любовью прилежал Прохор к книжному учению, изучая Священное Писание и другие божественные книги. Между тем, старший его брат, занимавшийся торговлей, стал приучать к ней Прохора, но сердце отрока не лежало к этому делу: душа его стремилась стяжать себе духовное сокровище, нетленное и неоскудеваевое. Не имея возможности посещать в будничные дни божественную литургию, Прохор не пропускал ни одного дня без посещения храма Божия и с рассветом поднимался, чтобы послушать утреню; в воскресные и в праздничные дни он особенно любил заниматься чтением духовно-назидательных книг, читая вслух своим сверстникам, но более предпочитал уединение и безмолвие. От матери Прохора не утаилось направление ее сына, но она не противоречила его желанию. И вот, когда благочестивому юноше исполнилось семнадцать лет, он твердо решил оставить мир и, с благословения матери, напутствовавшей его медным крестом, с которым с тех пор никогда не расставался, посвятил себя иноческой жизни.
Оставив мир, блаженный отправился сначала на богомолье в Киево-Печерскую лавру, где один прозорливый затворник, по имени Досифей, провидя в юноше доброго подвижника Христова, благословил его идти спасаться в Саровскую пустынь. 20-го ноября 1778 года девятнадцатилетний Прохор Мошнин, в самый канун праздника Введения во храм Богоматери, под вечер пришел в Саров. Ласково принятый настоятелем пустыни, старцем Пахомием, юный Прохор сразу предался иноческим подвигам. С постоянной молитвою он усердно проходил все возлагаемые на него послушания: к службам он приходил первый, выстаивал неподвижно все богослужение; в келье занимался духовным чтением, особенно прилежал Евангелию, посланиям Апостолов, Псалтири, а также творениям св. отцов. Спал он мало и держал строгий пост. Mало этого: его боголюбивая душа жаждет полного уединения в пустыни, где ничто не тревожит и не мешает молитвенному погружению в созерцание Бога. И вот избранник Божий, взяв у старцев благословение, стал в свободное от послушания время уходит в лес. Строгость жизни Прохора привлекала к себе общее внимание братии и многие удивлялись силе его подвигов.
Во время его сильной трехлетней болезни предложенное ему братиией лечение он отклонил, возложив все упование на милость Божию. Когда положение Прохора было крайне опасное, ему явилась Пресвятая Богородица и исцелила его. Вскоре келья, где произошло дивное посещение, была снесена, и на том месте поставлен больничный корпус с храмом.
На 28-м году от рода, 13-го августа 1786 года Прохор подстрижен в иноческий образ с наречением имени Серафим. В декабре 1787 года преподобный был посвящен в сан иеродиакона. 6 лет он почти безпрерывно находился в служении. Бог давал ему силы, - он не нуждался почти в отдыхе, забывал часто о пище и с сожалением уходил из Церкви. Однажды на страстной седьмице во время Божественной литургии ему было знаменательное видение: в необыкновенном свете Серафим узрел Господа нашего Иисуса Христа во образе Сына Человеческого во славе, сияющего неизреченным светом и окруженного Небесными Силами: ангелами, архангелами, херувимами и серафимами. От западных церковных врат шел он по воздуху, остановился против амвона и, воздвигши Свои руки, благословил служащих и молящихся.
В сентябре 1793-го года о.Серафим был рукоположен в сан иеромонаха. 20-го ноября 1794 года после кончины своего наставника, блаженного старца Пахомия, и приняв благословение нового настоятеля, старца Исаии, своего отца духовного, преподобный Серафим оставил обитель для безмолвных подвигов в пустыне.
Келья преподобного Серафима находилась в дремучем сосновом лесу, на берегу реки Саровки, на высоком холме, верст за 5-6 от монастыря, и состояла из одной деревянной комнатки с печкой. Подле кельи преподобный устроил огород, а потом и пчельник.
Одежду преподобный Серафим носил всегда одну и туже, простую,и даже убогую: на голове поношенную камилавку, на плечах полукафтанье как-бы в виде балахона из белого полотна, на руках кожаные рукавицы, на ногах кожанные чулки и лапти; на балахоне его висел неизменно крест, которым благословила его некогда мать, отпуская из дома во святую обитель, а за плечами лежала сумка, в которой подвижник неразлучно носил при себе св. Евангелие.
Все время проходило для ревностного подвижника Христова в непрестанных молитвах и псалмопениях, чтении священных книг и телесных трудах. В холодную пору преподобный собирал сучья и хворост и рубил своим топориком дрова для отопления своей кельи. Летом он работал на своем маленьком огородике, овощами которого он преимущественно питался.
Накануне воскресных и праздничных дней святый Серафим приходил в Саровскую обитель, слушал вечерню, всенощное бдение или утреню, причащался св. Тайн, после чего до вечерни принимал приходивших к нему по своим нуждам братий, и потом, взяв с собой хлеба на неделю, возвращался в свою пустынную келью. Всю первую неделю Великого Поста он проводил в монастыре, причащаясь св.Тайн. С молитвенными подвигами блаженный старец соединял подвиги великого воздержания и поста. В начале своей отшельнической жизни он питался сухим хлебом, впоследствии преподобный Серафим еще более усугубил свой пост, отказавшись даже от хлеба и питаясь овощами своего огорода.
Всякие искушения претерпел о.Серафим в пустыне, не ослабевая в мужестве. Враг нашего спасения - диавол, видя, что не может удалить ревностного подвижника от пустынной жизни, употребил своим орудием злых людей, которые встретив преподобного в лесу, стали требовать от него денег, будто-бы получаемых им от приходящих мирян. Старец отвечал, что он ни от кого не получает денег, но они не поверили и бросились на него. Серафим обладал телесной силою и, с топором в руках, мог бы защищаться, но, опустив топор, сложил крестом на груди руки и кротко сказал: "Делайте, что вам надобно." Злодеи стали бить старца, cвязав веревками, и, думая, что он убит, бросились в келью для грабежа, но нашли только икону и несколько картофелин; на злодеев напал страх, и они убежали. Между тем Серафим, очнувшись и кое-как развязав себе руки, поблагодарил Господа за безвинное страдание, помолился о прощении грабителей и к утру добрался до обители истерзанный, с запекшейся кровью. Восемь суток он лежал еле живой, не принимая никакой пищи. Отчаявшись за его жизнь, послали за врачами, которые нашли, что голова проломлена, ребра перебиты, по телу смертельные раны, и удивлялись, как старец мог остаться в живых после таких побоев. И опять преподобному Серафиму было дивное видение: Пресвятая Богородица во славе, с апостолами Петром и Иоаном Богословом, явилась к его одру и произнесла в ту сторону, где были врачи: "Что вы трудитесь?" а старцу: "Сей от рода моего!" После этого видения о.Серафим отклонил лечение, умоляя предоставить свою жизнь Богу и Пресвятой Богородице, и в тот же день, почувствовав возвращение сил, встал с постели. Но пять месяцев он провел, оправляясь, в обители, и снова возвратился в пустыню.
Многие, узнав о строгой жизни преподобного отца Серафима, приходили к нему за советом и наставлениями. Умея узнавать и различать людей, старец от некоторых уклонялся, сохраняя молчание. Но тех, кто имел до него действительную духовную нужду, он охотно принимал и с любовью руководил их своими советами, наставлениями и духовными беседами. Даже диким зверям преподобный Серафим внушал влагоговение: многие,посещавшие его в дальней пустыни, видели около него громадного медведя, которого он из рук кормил. При виде таких подвигов великого старца исконный враг рода человеческого вооружился против него всевозможными искушениями и кознями. Так, он наводил на подвижника различные страхования, то испуская за дверями как-будто вой дикого зверя, то представляя, что как-будто скопище народа ломит дверь его кельи, выбивает косяки; по временам, во время молитвенного предстояния, преподобному Серафиму представлялось, что келья его разваливается и со всех сторон врываются с яростным рыком страшные звери. Но все это страшные видения, сопровождаемые иногда и телесными страданиями, благодатный старец превозмогал теплою молитвою и препобеждал силою Честного и Животворящего Креста Господня. Неоднократно старец был искушаем духом честолюбия, избираемый в игумены и архимандриты разных монастырей; но он всегда с непоколебимой твердостью отклонял от себя эти назначения, стремясь к истинному подвижничеству. Диавол воздвиг на него сильную мысленную брань, поддерживая ее с такой силою, от которой падали некоторые из великих подвижников, но с помощью Божией и Пречистой Его Матери преподобный победил все.
Три года преподобный о.Серафим провел в совершенном молчании, ни с кем не говоря ни слова. Желая подражать св. Семиону столпнику, о. Серафим 1000 дней и 1000 ночей простоял на камне. Камней, на которых он стоял, было два: один находился в его кельи, здесь подвижник стоял с утра до вечера, сходя с него только для принятия пищи, а по закате солнца он переходил на камень, находившийся в лесу, и стоял на нем всю ночь до рассвета с воздетыми к небу руками, молясь Богу словами мытаря: Боже, милостив буди мне, грешному! Подкрепляемый благодатью Божией, он мужественно терпел зимой мороз, осенью дождь, летом зной, страдая от мух и комаров и вынося множество нападений духов злобы. Подвиг этот совершался преподобным в такой тайне, что никто не знал о нем, пока он сам не поведал об этом некоторым из братий.
Проходя трудный путь подвигов, преподобный Серафим привел свое тело, особенно ноги, в совершенное изнеможение. Не будучи в силах приходить в монастырь в праздничные дни, для принятия св.Тайн, он навсегда простился с дальней своей пустынькой и после шестнадцатилетнего в ней пребывания 8 мая 1810 года возвратился в монастырь, где подьял на себя новый труднейший подвиг затворничества.
Затворился преподобный на 17 лет, никуда не выходя и понемногу ослабляя строгость своего затвора. Первые 5 лет никто не видел его, и даже брат, приносивший ему скудную пищу, не видел, как старец брал ее. Затем святый старец открыл келейную дверь, и всякий мог приходить к нему, но на вопросы имевших в нем нужду не отвечал, приняв обет молчания пред Богом и безмолвно продолжая свое духовное делание. В келье не было ничего, кроме иконы Богоматери, перед которой теплилась лампада, и обрубка пня, служившего ему стулом. Дубовый некрашенный гроб стоял в сенях, и старец молился близь него, готовясь постоянно к переходу от временной жизни к вечной.
Через 10 лет безмолвного затворничества по Вышней воле преподобный Серафим снова отверз свои уста для служения миру - своей любовию, ниспосланной от Бога благодатными дарованиями учительства, прозорливства, чудес и исцелений, своим духовным руководством, молитвою, утешением и советами. Двери кельи его стали открыты для всех - от ранней литургии до восьми часов вечера. Среди многочисленных посетителей являлись к святому Серафиму и знатные лица и государственные деятели, коим он делал соответствующие наставления, поучая их верности святой Православной Церкви и отечеству. Посещали старца и лица царской фамилии; так, в 1825-м году у него принял благословение великий князь Михаил Павлович.
В ноябре 1825-го года преподобный Серафим совсем оставил свой затвор: в сонном видении ему явилась Божья матерь со святителями Климентом Римским и Петром Александрийским и разрешила выйти из затвора и посещать пустынь. Влияние благодатного старца не ограничивалось лишь Саровской пустынью. Исключительное значение он имел для развития местного женского иночества. Особенно трогательны были отношения преподобного Серафима к Дивеевской общине, основанной в 1780 году помещицей Мельгуновой.
За год и десять месяцев до своей кончины преподобный Серафим сподобился на яву двенадцатого в его жизни посещения Богоматери, которое было как бы предзнаменованием его блаженной кончины и ожидающей его нетленной славы.
Первого января 1833года отец Серафим пришел в последний раз в больничную церковь; ко всем иконам поставил свечи и приложился, потом причастился по обычаю святых Христовых Таин. По окончании Литургии он простился со всеми молившимися братиями; все заметили в нем крайнее изнеможение сил телесных, но духом старец был бодр, спокоен и радостен. Вечером того же дня старец пел в своей кельи пасхальные песни.
Второго января часу в шестом братия, войдя в келью преподобного, увидели его стоящим на обыкновенном месте молитвы пред аналоем на коленях. Его руки, сложенные крестообразно, лежали на аналое, на книге, по которой он совершал свой молитвенный труд перед образом Божьей Матери "Умиления", а на руках - голова. Полагая, что он уснул, стали осторожно его будить, но ответа не было: старец Серафим окончил свое земное странствование и в Боге почил на веки.Тело преподобного было положено в приуготовленный им же при жизни дубовый гроб и погребено по правую сторону соборного алтаря.
Весть о кончине святого старца быстро распостранилась повсюду, и вся окрестность Саровская быстро стеклась в обитель. Особенно тяжка была скорбь Дивеевских сестер, потерявших в нем своего любимого духовного отца и попечителя.
В продолжении семидесяти лет со дня кончины преподобного Серафима православные люди во множестве приходили с верой к могиле его и по молитве получали чудесные исцеления от разных болезней душевных и телесных.
В январе 1903 года Святейший Синод в полном убеждении в истинности и достоверности чудес, совершаемых по молитвам старца Серафима, определил признать его в лике святых, благодатию Божиею прославленных, а всечестные останки его - святыми мощами. Торжественное прославление новоявленного угодника Божия было совершено 19 июля 1903 года и сопровождалось многочисленными исцелениями, истекавшими по молитвенному предстательству преподобного Серафима, Саровского Чудотворца.
Молитвами его да сохранит Господь Бог и нас всех от всяких скорбей и болезней! Богу же, дивному во всех святых Своих, да будет всякая честь, слава и поклонение - всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
тут взяла